Losowy cytat

 
Ca³a nasza nauka, w porównaniu z rzeczywisto¶ci±, jest prymitywna i dziecinna - ale nadal jest to najcenniejsza rzecz jak± posiadamy...
 
Albert Einstein
 
Home arrow GIMNAZJUM arrow Aktualno¶ci 2012/2013 arrow Projekt "Na własne konto"
Projekt "Na własne konto" Drukuj Email
Redaktor: Administrator   
30.01.2013.
W pierwszym tygodniu ferii uczniowie Publicznego Gimnazjum im.Księdza Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Trzcianie mieli okazję uczestniczyć w I części projektu pod nazwą „Na własne konto” zorganizowanej przez Europejski Fundusz Rozwoju  Wsi Polskiej, Fundację Na Rzecz Rozwoju Wsi „Polska Wieś 2000, współfinansowanej przez Narodowy Bank Polski. Gmina Trzciana została zakwalifikowana do realizacji projektu jako jedna z trzech w Małopolsce. Zajęcia prowadził Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Trzcianie mgr Andrzej Kącki wraz ze studentką Uniwersytetu Jagiellońskiego  Joanną Haraburdą. Zajęcia w przystępny i praktyczny sposób przekazywały uczniom podstawowe pojęcia ekonomiczne, takie jak popyt, podaż, zysk czy deficyt. W ramach projektu gimnazjaliści mieli okazję odwiedzić lokalnego przedsiębiorcę Pana Wiesława Kuklę, który podzielił się z uczniami wiedzą praktyczną i teoretyczną dotyczącą działalności jego firmy.                                              

Integralną częścią projektu była również wizyta w banku. Uczestnicy programu zostali zaproszeni do Krakowskiego Banku Spółdzielczego – oddział w Bochni. Tam zapoznali się z praktyczną i teoretyczną wiedzą dotyczącą  funkcjonowania banków oraz podstawowych produktów  bankowych. Po zakończeniu wizyty uczniowie otrzymali drobne upominki. Poza tym podczas zajęć uczestnicy mieli okazję sami wymyślić firmę, napisać do niej biznes plan i zauważyć jak działają mechanizmy przedsiębiorstwa, jak obliczyć budżet, jakie koszty należy brać pod uwagę przy obliczaniu zysku. W  poniedziałek - pierwszy dzień zajęć, klasopracownia, w której odbywały się zajęcia, przekształciła się w prawdziwy rynek jabłek. Młodzież została podzielona na sprzedających i kupujących, którzy musieli kupić lub sprzedać jabłka za określoną cenę, tak aby nie tylko nie stracić, ale też uzyskać jak największy zysk. Wyniki zawartych transakcji należało zapisywać.Dzięki zabawie uczniowie zapoznali się z pojęciami takimi jak: popyt, podaż, cena, rynek czy konkurencja. W kolejnej zabawie mieli je zobrazować na plakatach, przedstawić oraz wyjaśnić grupie. Następnie uczniowie spróbowali zdefiniować pojęcie osoby przedsiębiorczej. Wymienili cechy,jakie taka osoba powinna posiadać oraz co powinna potrafić.  Zdecydowano, że przedsiębiorcza osoba to taka, którą cechuje odpowiedzialność, rozwaga, odwaga i pewność siebie, a także inteligencja i kreatywność. Drugi dzień zajęć to wizyta u przedsiębiorcy Pana Wiesława Kukli właściciela firmy „Hydrosprzęt”.   Na początku wizyty specjalista od BHP przypomniał o  podstawowych zasadach bezpieczeństwa oraz wyświetlił film przedstawiający jak należy zachować się na hali produkcyjnej, co oznaczają poszczególne znaki i czym grozi niestosowanie się do nich. Następnie uczniowie mieli możliwość porozmawiania z przedsiębiorcą. Prezes Hydrosprzętu opowiedział o początkach swojej działalności, wspomniał, że swoją karierę zawodową zaczynał jako najemnik, ale po jakimś czasie stwierdził, że lepiej być pracodawcą i założyć własny biznes. Zarobione wcześniej pieniądze zainwestował w niewielki warsztat samochodowy, jednak ilość mieszkańców w regionie była niewystarczająca, aby go utrzymać, oprócz tego istniały również inne warsztaty. Postanowił więc rozszerzyć działalność o remont maszyn budowlanych. Zaznaczył, że najważniejsze przy zakładaniu biznesu jest przygotowanie zawodowe, należy się przy tym kierować swoimi predyspozycjami. Rozpoczynając własną działalność ważne jest aby robić to, co się umie i to co się lubi. Największą barierą jest biurokracja, czyli rejestracja firmy w Urzędzie Gminy, znalezienie lokalu oraz uregulowanie spraw w Urzędzie Skarbowym i w ZUS. Jak podkreślił Pan Kukla, ważne aby mieć dobrych doradców oraz wsparcie rodziny i przyjaciół. Gdy już firma powstanie, następnym zadaniem jest pozyskiwanie klientów poprzez promowanie firmy. Firma Hydrosprzęt zaczynała od zatrudnienia jednego pracownika, natomiast w chwili obecnej jest zatrudnionych 120 pracowników, więc przez 20 lat działania firmy widać ogromny postęp.Przedsiębiorca opowiedział również o tym jakie problemy wiążą się z utrzymaniem pracowników. Po pierwsze trudno pozyskać dobrych fachowców. „Hydrosprzęt „ zatrudnia uczniów szkół zawodowych, szkolących się głównie w zakresie hydrauliki, elektroniki i budowy silników. Firma stawia na rozwój i szkolenie młodych ludzi, jak podkreślił Pan Prezes inwestycja w ludzi zawsze się zwraca. Przedsiębiorstwo, w którym gościliśmy, stara się utrzymywać stanowiska pracy. Po rozmowie uczniowie ubrali kamizelki odblaskowe i udali się na halę produkcyjną w charakterze gości. Hala zrobiła na nich duże wrażenie. Przede wszystkim, jej wielkość oraz ilość maszyn. Mogli zobaczyć fachowców w akcji, widać było podział pracy, każdy był odpowiedzialny za co innego. Następne dni poświęcone były dalszemu pogłębianiu wiedzy ekonomicznej zarówna w formie warsztatowej, jak i teoretycznej.Na zakończenie zajęć uczniowie wypełnili ankiety ewaluacyjne, w których bardzo pochlebnie wyrażali się o projekcie. Myślę, że sama ich obecność w czasie wolnym w szkole, świadczy o atrakcyjności prowadzonych zajęć i o potrzebie pogłębiania wiedzy ekonomicznej wśród młodzieży.Po feriach rozpocznie się drugi etap projektu, czyli redagowanie i wydanie numeru  gazety ekonomicznej poświeconej środowisku lokalnemu.W projekcie bierze udział 20 uczniów Publicznego Gimnazjum w Trzcianie.

                                                                       Dyrektor mgr Andrzej Kącki                                                                               

  

 

 

Zmieniony ( 04.03.2013. )
 
« poprzedni artyku   nastpny artyku »
© 2024 Publiczne Gimnazjum w Trzcianie
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.